Tiada Siapa Yang Akan Cakap "BABY" Semut Ini Comel.....

loading...
Tiada Siapa Yang Akan Cakap "BABY" Semut Ini Comel.....

Macam Tak Masuk Akal Jer , Takkan Semut Jugak Menyusu Anak Nya ?? photographer Dia Memang hebat Lahh Sanggup Tunggu Sampai Kan Tidur Di Atas Tanah Untuk MendapatKan Gambar Ini... Ternyata Selepas Ini Semut Adalah Raja Di antara Binatang Yg Lain..




Tiada siapa yang akan memanggil bayi semut comel. Mereka tidak banyak yang boleh dilihat - serangga memulakan hidup sebagai hodoh larva cacing-seperti - dan tingkah laku mereka, terus-terang, menakutkan: jika mereka tidak muntah ke dalam mulut orang dewasa mereka dgn rakus memakan satu sama lain.
Tetapi semut dewasa tidak hanya bertolak ansur dengan tingkah laku ini dalam anak-anak muda mereka - mereka bergantung kepadanya. Penyelidik kini mengesyaki bahawa larva semut memainkan peranan yang meluas yang penting kepada perpaduan masyarakat kompleks mereka dilahirkan ke dalam.
"Larva boleh menjadi kasta sosial yang berbeza dengan fungsi tertentu, tanpa yang tanah jajahan tidak akan bekerja," kata Eva Schultner Universiti Regensburg, Jerman yang mengkaji peranan membangunkan individu dalam koloni semut.
Muda beberapa serangga, seperti anai-anai, sering berbentuk seperti mini-orang dewasa, lengkap dengan kaki kecil. larva semut jarang diberkati dengan ciri-ciri tersebut. badan tanpa tangan mereka seolah-olah untuk membuat mereka tidak berupaya untuk pergerakan banyak, memberi gambaran bahawa mereka adalah semata-mata pasif objek bergantung kepada penjagaan orang dewasa. Mereka tidak mempunyai sesungut, yang dewasa gunakan untuk mengesan persekitaran mereka dan berkomunikasi - jadi ahli biologi apabila diandaikan mereka tidak akan berinteraksi dengan persekitaran mereka.
Walau bagaimanapun, kelihatan boleh menipu.
Beberapa isyarat larva semut untuk orang dewasa yang mereka lapar oleh bergoyang dan bergerak badan blobby mereka dengan cara yang berbeza. Lain-lain, seperti larva semut bulldog, berdiri tegak. Sesetengah larva sebenarnya mudah alih walaupun kekurangan mereka kaki. Mereka boleh merangkak ke arah serangga atau cacing mangsa dibawa ke sarang oleh pekerja.
Lebih-lebih lagi, ulat semut menyembunyikan ciri-badan yang luar biasa. Kecil, kepala memanjang membangunkan semut Myrmecina, misalnya, adalah sempurna disesuaikan untuk makan. Orang dewasa akan dapat menembusi hama dan mengemukakannya kepada larva, yang kemudiannya tenggelam kepala memanjang mereka ke dalam bangkai dan memakan kandungannya.
Leptothorax larva semut mempunyai ciri-ciri yang saling melengkapi: struktur unik pada perut mereka bertindak sebagai bakul makanan, yang membolehkan mereka untuk memegang mangsanya.
Sesetengah larva semut mempunyai organ bunyi yang menghasilkan yang membolehkan mereka untuk berkomunikasi
Pandangan dekat banyak larva mendedahkan bahawa tubuh mereka dilindungi dengan bulu, sering khusus untuk fungsi yang berbeza. Dalam semut kayu, bulu bertindak seperti Velcro, mengikat larva antara satu sama lain supaya pekerja boleh mengangkut mereka. larva yang lebih lama lagi spesies semut, Pheidole rhea, mempunyai cangkuk pada akhir rambut mereka, yang membolehkan orang dewasa untuk melampirkannya ke dinding sarang mereka. Pekerja dianggap meletakkan induk sebagai satu cara untuk menganjurkan mereka dan menentukan makan masa. semut Ponerine mempunyai sistem yang sama kecuali mereka menggunakan melekit, struktur jerawat seperti sebagai mata kail.
Rambut boleh bertindak bukan sahaja sebagai sauh, walaupun: mereka boleh membantu larva berkomunikasi. Wasp penggunaan larva bulu sebagai sensing organ utama mereka. Apabila sarang mereka, mereka boleh mengesan getaran apabila dewasa ketik di dinding. isyarat getaran juga dianggap memainkan peranan dalam menentukan sama ada sesuatu tawon kecil berkembang menjadi seorang pekerja atau seorang ratu. Rambut boleh digunakan dengan cara yang sama dalam larva semut, kata Schultner - walaupun tiada siapa yang telah dilakukan kajian yang akan mengesahkan idea.
Bukannya rambut, beberapa larva semut mempunyai organ bunyi yang menghasilkan yang membolehkan mereka untuk berkomunikasi. Karsten Schonrogge dari Pusat NERC untuk Ekologi dan Hidrologi di Wallingford, UK mendapati bahawa, apabila kulit luar beberapa Myrmica pupa semut toughens, satu bentuk organ khusus untuk membolehkan mereka untuk membuat panggilan. semut lebih tua biasanya menggunakan isyarat kimia untuk berkomunikasi, tetapi penyelidik berfikir bahawa kulit luar yang sukar pupa boleh menyekat rembesan pheromones, menggalakkan mereka untuk mengambil jalan keluar dengan bunyi untuk berkomunikasi. Menggosok bunyi seolah-olah menyampaikan status sosial yang tinggi sejak larva yang tergolong dalam kelas yang lebih rendah adalah bisu.
Sesetengah larva semut mempunyai ciri-ciri fizikal yang memberi manfaat kepada seluruh jajahan. Kerengga larva menghasilkan sutera berputar kepompong mereka, tetapi orang dewasa juga menggunakan sutera untuk membina sarang mereka. Ia lebih merupakan larva wanita yang direkrut untuk tugas ini, yang menunjukkan pembahagian kerja antara larva.
Sementara itu, semasa banjir beberapa spesies semut mengeksploitasi keapungan semula jadi larva mereka untuk membantu menyelamatkan tanah jajahan. selysiants Formica fizikal bercantum bersama-sama untuk membentuk rakit untuk terus hidup banjir. Larva, yang terapung dengan lebih mudah, sentiasa diletakkan di atas asas rakit - dan walaupun kedudukan berisiko mereka biasanya hidup.
Amblyopone silvestrii semut akan menusuk kulit larva untuk saluran akses pada abdomen dan minum darah, gaya vampire yang
kelakuan larva mungkin lebih pelik daripada ciri-ciri fizikal mereka sedikit diketahui. Sebagai contoh, mereka sering bertindak sebagai "perut perkauman". Orang dewasa mempunyai apa-apa pinggang nipis bahawa mereka hanya boleh mengambil cecair. Larva makan serangga bagi pihak orang dewasa dan kemudian menghasilkan cecair yang kaya dengan protein untuk orang tua mereka untuk makan.
Larva taktikal pemprosesan makanan boleh berbeza-beza. semut poneromorph muda, sebagai contoh, mula mencerna serangga luaran menggunakan air liur, sebelum meminum mereka dan buruknya yang suka mengeluarkan mayat dicerna ke dalam mulut pekerja.
loading...

0 Response to "Tiada Siapa Yang Akan Cakap "BABY" Semut Ini Comel....."

Post a Comment

facebook KLIK PANGKAH 2 KALI UNTUK TUTUP Button Close
fx khairol: #headlineatas { opacity:1.0; height:auto; width:auto; position:absolute; top:380px; left:85px; align:center; border-bottom:1px #005094 solid; border-bottom:0px blue solid; color:#333; padding:0px; z-index:1001; font-size:13px;}
facebook KLIK PANGKAH 2 KALI UNTUK TUTUP Button Close