4 TUTORIAL TIPS SERVIS DAN MENJAGA PENYAMAN UDARA KERETA

loading...
4 TUTORIAL TIPS SERVIS DAN MENJAGA PENYAMAN UDARA KERETA
Pengguna Kereta Wajib Baca Terutama Wanita... Ramai dah Sebelum ni Yang Terkena Tipu Gara-2 Benda Ciput Nii ... Tak Perlu Risau Dah Lepas Ni Kalau-2 Aircond Kereta Korang Tak Sejuk Bukan Masalah Gas Pon ... Cuma Buang Clip Nii Jer .....


TUTORIAL 1 
Sistem penghawa dingin kereta atau lebih dikenali dengan nama "aircon kereta" adalah gabungan sistem pemanas dan penyejuk. Ramai yang kurang arif akan sistem penghawa dingin walaupun kita hari-hari menggunakannya. Kita akan membicarakan dengan lebih lanjut lagi asas sistem ini dibawah.
Sistem penghawa dingin yang berfungsi dengan baik akan memberikan persekitaran yang selesa semasa perjalanan dan boleh menyumbang kepada pengurangan kemalangan dijalanraya.
sistem_aircon_kereta

Sistem penghawa dingin adalah terdiri daripada 7 komponen utama: -
    * Pemampat (compressor)
    * Pemeluwap (condenser)
    * Kipas Pemeluwap (condenser fan)
    * Penapis/penumpuk kering (filter/accumulator drier)
    * Injap pengembangan (expansion valve)
    * Penyejat (evaporator) ATAU COOLING COILadalah benda yang sama
    * Kipas Blower (blower fan)
Sistem penghawa dingin adalah himpunan komponen-komponen individu seperti diatas yang disambungkan oleh hos dan tiub fleksibel untuk membentuk litar tertutup. Dalam litar tertutup ini, penyejuk diedarkan oleh tekanan gas yang dimampatkan oleh kompresor.
sistem_aircon_kereta_compressor
Bahagian di antara pemampat dan injap pengembangan dipanggil sektor tekanan tinggi dan bahagian antara injap pengembangan dan pemampat adalah sektor tekanan rendah. Gas penyejuk yang dimampat di dalam pemampat akan mengalami pemanasan melampau.
sistem_aircon_kereta_condenser
Gas tersebut kemudiannya disalurkan ke dalam pemeluwap di bawah tekanan dan suhu yang tinggi. Gas penyejuk yang dalam tekanan tinggi dan panas ini kemudiannya mengeluarkan haba yang menyebabkan pemeluwapan terhasil, dan gas penyejuk tersebut berubah daripada bentuk gas kepada cecair. Penapis/penumpuk kering kemudiannya akan membersihkan dan mengeringkan bahan penyejuk yang kini dalam bentuk cecair.
servis_aircon_kereta_drier
Dari penapis/penumpuk kering, cecair tersebut bergerak ke injap pengembangan dan akan bertukar menjadi cecair sejuk tekanan rendah yang kemudiannya disalurkan ke penyejat.
Ramai yang tanya dalam entri ni kenapa gas cepat habis. Kebocoran ini biasa pada nat isi gas di kompresor dan juga cooling coil/penyejat/evaporator. Satu lagi sistem aircond ni gunakan sendi joint dan injap. Pastikan injap ni pun tidak longgar. 
Gas aircond dicampur dengan pelincir dalam kompressor tu untuk elakkan kompressor jammed, jika bocor, pelincir ni akan keluar. Kebocoran aircond juga boleh dirasai dengan tanda-tanda berminyak sekeliling komponen yang terbabit
servis_aircon_kereta_Exp_valve
Selepas melepasi Penyejat/Cooling Coil/Evaporator, penyejuk akan kehilangan haba lagi sehingga akhirnya menjadi gas tekanan rendah yang sangat sejuk. Penyejat/Cooling Coil/Evaporator yang sangat sejuk itu akan ditolak oleh motor blower ke kawasan dalaman penumpang kereta untuk menghasilkan suhu yang menyejukkan dan nyaman di bahagian dalam kereta.
servis_aircon_kereta_evaporator
Akhir sekali bahan pendingin yang kini dalam bentuk gas tekanan rendah dan sejuk kini kembali ke pemampat untuk memulakan kitaran tersebut sekali lagi. Proses yang berulang ini memastikan suhu sejuk dan nyaman mengiringi perjalanan anda.
Kerosakan kepada mana-mana komponen yang disebutkan diatas akibat kehausan, tidak diselenggara dengan baik ataupun kekurangan gas bahan penyejuk adalah punca aircon kereta anda tidak berfungsi ataupun tidak sejuk.
Pemandu pintar memastikan aircon kereta mereka senantiasa dalam keadaan sempurna pada setiap masa dengan melakukan servis berkala keatas sistem aircon kereta mereka.
Rujukan : http://suteraaircon.blogspot.com/p/sistem-aircon.html
TUTORIAL 2

Diy Service Blower Aircond Kereta

Pertanyaan yang diajukan..
Dino said bawa kete myvi akuonaircond full pun masih tak sejuk angin slow pd hal baru jer tambah gas kedai kate gas byk lg, paip x bocor pn. aircond kdang2 ade bau busok tak tau mn dtg
Jawapan kami..
Thanks bertanya pada dino...  Sebenarnya saya kurang arif dalam hal ini ... tak dapat nak agak apa kerosakkannya... kalau dah tambah gas aircond angin keluar slow dan dah di pastikan tak ada kebocoran pipe... Rasanya ada kemungkinan masalah blower agaknyer... sedikit secara ringkas mungkin berguna untuk kamu...
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬۩۩۩▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
Diy Service Blower Aircond Kereta
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬۩۩۩▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
Kadang-kadang kalau angin aircond slow berkemungkinan blower aircond dah kotor atau terdapat banyak debu-debu habuk yang melekat pada bilah-bilah kipas blower berkenaan... Jika angin aircond berbau busuk, Ada kemungkinan aircond anda telah terlalu lama  tidak di service (dah bertahun-tahun) hingga menyebabkan semua habuk dan basah telah berkulat dan mengeluarkan bau busuk...

Jadi apa salahnya sekali sekala buka blower aircond untuk dicuci, di tukar filter dan dibersihkan fan (kipas) blower.... mudah-mudahan  bila on switch angin blower yang keluar pun jadi kuat sikit.. Sebabnye kita boleh buat sendiri.. senang ajerr kalau nak buat lahhh...

Cara Tukar Filter Blower Aircond 
1).Tanggalkan skrew pengikat  dan cabut keluar laci simpanan barang pada dashboard kereta..  Setelah dikeluarkan laci .. cuba lihat kat bahagian dalam (bawah dasboard belakang laci simpanan barang) cari kat mana kedudukan blower aircond kereta tersebut..
2)Kemudian cari kat mana kedudukan filter blower aircornd… Pastu buka klip pada cover filter … tarik keluar filter blower aircornd…
3)Kalau filter blower aircornd tu dah berhabuk teruk sangat… kena tukar dengan yang baru…. Kemudian pasang balik di tempat asal…
4)Ada sesetengah filter blower aircornd kena keluarkan dari celah tepi blower ajer..Macam kereta Hyundai Getz  ni agak senang sikit nak buat..
  
5)Ada sesetengah kereta yang mempunyai filter simple ajer bentuk dia… Contohnya macam kereta Myvi sekeping kertas ajerr bentuk dia …

6)Senang ajer filter blower aircornd tu kalau kotor sangat kena lah tukar baru… Just hanya letak ajer kat dalam blower aircond tersebut…
7)Sesetengah kereta tak nampak kat mana kedudukan blower aircond disebabkan terlindung dibelakang frame console.. Maka kena jugak tanggalkan skrew pengikat  pada frame console..  Baru dapat cari kedudukan blower aircond  kereta tersebut…
8)Bila dah jumpa blower aircond  kereta tersebut cabut keluar… ganti baru.. Cuba tengok kat dalam kotak filter tersebut kadang kala ada sampah berupa daun-daun kering yang masuk kedalam.. Itu yang membuatkan aircond tersumbat dan menyimpan bau busuk dan hapak ( dalam keadaan lembab)… Bersihkan dan buang daun-daun tersebut... 
 Macam mana boleh ada daun dalam blower aircond???
Bila parking bawah pokok daun-daun landing jatuh dan terselit celah- celah lubang blower … bila aircond dihidupkan maka daun daun kering tersebut akan disedut masuk kedalam kotak blower…
****Di nasihatkan nampak daun atas bonet kereta....Rajinkan tangan  buang daun yang jatuh dan terselit kat celah bonet..
9)Dalam atau bersebelahan dengan blower aircond  kereta ada kotak fan blower aircond ( kipas blower)..  Cuba buka cover fan blower.. Dan cabut keluar fan blower aircond tersebut..
10)Kalau fan blower aircond ( kipas blower) tu penuh habuk.. Cuba bersihkan kerana kalau habuk tebal sangat pon angin kipas tak boleh keluar kuat nanti.. Dah siap bersihkan pasang balik di tempat asalnya…
Cara  bersihkan fan blower aircond
11)Cara nak bersihkan fan blower aircond ni sama ada guna cotton buds untuk bersihkan habuh pada celah-celah kipas.. Atau kalau dah teruk sangat habuk berselaput kena gak cuci dengan berus lukisan yang di basahkan dengan air sabun..
Cara bersihkan saluran hose dan lubang aircond 
12)Cara nak bersihkan saluran hose dan lubang aircond … dapatkan Car Air Conditioner Cleaner siap dengan hose panjang masuk kan hose ke dalam lubang keluar aircond… Pastu spraykan…  yang ni contoh gunakan Toyota punya Air Conditioner Cleaner  boleh cari ada jual.. Bagus spray ni….
13)Sekarang ni ada macam-macam jenama Car Air Conditioner Cleaner...Bukan takat membersihkan ajer malah menyah bau busuk dan hapak, mewangikan dan  menyegarkan bila aircond kereta  terpasang..
Aircond sistem ni semua kena servis..
14)Lagi bagus kalau keseluruhan sistem termasuk piping, condensor dan cooling di servis semula supaya ianya dapat berfungsi dalam keadaan baik… Benda ni semua kena servis kat bengkel yang boleh buat servis aircond
_______________________________
Aneh Tapi Benar ?  
Pernah terjadi jugak entah macam mana tikus dan anak burung boleh termasuk dalam blower.. Itu yang hairan sangat....akibatnya haiwan tersebut mati kat dalam blower aircond.. heran-heran...
Rujukan : http://firestartingautomobil.blogspot.com/2012/04/diy-service-blower-aircond-kereta.html
TUTORIAL 3
Mat harap semua pembaca sihat-sihat hendaknye.. Mat dalam bulan ni agak sibuk di bengkel sampai tak sempat nak update blog ni. nak masukkan cerita bengkel, gambar pulak tak upload..so kat sini mat just nak kita berkongsi info tentang aircond kereta atau penyaman udara dalam bahasa Melayunye..hehehe. 
Sistem aircon kereta berfungsi menggunakan gas yang dimampatkan oleh compressor. Gas ini akan mengalir melalui cooling coil yang berada di dalam kabin kereta dan blower akan meniup angin melalui cooling coil ini dan mengeluarkan angin yang sejuk. Selepas itu gas ini perlu disejukkan kembali dan akan melalui radiator kondenser yang akan menyejukkan gas tersebut. Begitulah secara asasnya bagaimana aircon kereta berfungsi. Ada berbagai masalah yang biasanya timbul akibat daripada kerosakkan peralatan aircon. 
1. Angin panas atau aircon tak sejuk. Perkara ini terjadi kerana beberapa kerosakan. Sebaiknya periksa kandungan gas aircon kita dengan melihat tingkap di atas penapis gas aircon (botol berwarna perak yang mempunyai bahagian kaca di atas) Kalau anda nampak ada buih, maksudnya gas masih ada.
Jadi kerosakan bukan disebabkan kebocoran. Pasangkan aircon. Perhatikan kipas di depan radiator kondenser. Sekiranya kipas ini tidak bergerak. Maksudnya kipas itu rosak dan perlu di tukar. Saya cadangkan dapatkan kipas terpakai daripada kedai potong kerana harganya lebih murah (lebih kurang RM100-RM150).
Masalah dalam entri ini banyak tentang suhu naik panas semasa jalan jammed adalah sebab kipas aircond tidak kuat atau tidak berfungsi. Harap anda baca satu-satu ya.
Sekiranya kipas bergerak tetapi pergerakannya tidak laju, kipas itu perlu juga di tukar. Sekiranya kipas bergerak laju dan aircon masuh tidak sejuk, biar aircon terpasang dan perhatikan salah satu paip yang menyalurkan gas aircon. Sekiranya anda nampak, bintik-bintik air mula kelihatan maka aliran gas daripada kompressor ke cooling coil elok. Tapi airon masih tak sejuk, besar kemungkinan, injap yang mengawal kemasukkan gas ke dalam cooling coil tersumbat atau rosak. Untuk menukar injap ini cooling coil perlu di buka dan gas perlu dibuang dan saya cadangkan buat service aircon sekaligus. 
2. Aircon tak cukup sejuk. Perkara ini biasanya berlaku kepada kereta-kereta yang diimport sepenuhnya (CBU) atau selepas aircon diservice. Tiada kerosakan sebenarnya kerana suhu aircon di kawal oleh satu suis yang meng 'on'kan dan meng'off'kan aircon kita secara automatik. Minta mekanik melaraskan suis ini supaya aircon lebih lama 'on'.
3. Dalam perjalanan jauh, selepas beberapa ketika, aircon tak sejuk. Perkara ini berlaku kerana suis yang mengawal 'on' dan 'off' aircon tidak dapat berfungsi dengan baik atau injap yang mengawal gas masuk ke dalam cooling coil rosak menyebabkan kemasukkan gas ke dalam cooling coil berlebihan dan menjadikan cooling coil/evaporator/penyejat beku atau ais terjadi hinggakan menghalang pengaliran gas keluar dan menyebabkan hanya sebahagian cooling coil yang sejuk dan sebahagian lagi panas.

Sekiranya ini terjadi, berhentikan kereta anda selama beberapa ketika (sehingga tiada lagi ais di paip gas) dan laraskan thermostat ke suhu yang paling kurang sejuk. Sekiranya berlaku lagi, maksudnya, injap atau suis aircond anda perlu di tukar. Satu lagi adalah sebab SENSOR Cooling Coil kena ganti sebab sensor ini kadang2 maklum suhu sudah sejuk tapi sebenarnya suhu masih panas. Banyak org tanya tentang ini, rasanya sudah menjawab. Ni contoh sensor cooling coil


4. Air menitik. Perkara ini berlaku disebabkan seperti perkara '3' di atas. 
5. Angin aircon berbau busuk. ini berlaku kerana terdapat angin luar yang masuk ke dalam sistem saluran angin aircon kerta anda atau aircon anda telah terlalu lama tidak diservice hingga menyebabkan semua habuk dan basah telah berkulat dan mengeluarkan bau busuk. 
6. Asap putih keluar Sebenarnya asap putih itu adalah kotoran dan wap air yang terjadi. kerana gas terlalu sejuk. Sebabnya adalah seperti di '3'. 
7. Corong keluar angin aircon berminyak. Jika ini berlaku, maksudnya cooling coil anda telah mengalami kebocoran dan lama kelamaan gas akan habis dan angin aircon akan panas. Berdasarkan pengalaman saya, saya cadangkan aircon diservice setiap setahun setengah atau dua tahun dan untuk perjalanan jauh di highway, jangan laraskan thermostat pada suhu tersejuk kerana ini akan merosakkan injap cooling coil.Dan untuk pengguna kereta buatan Malaysia, jangan terlalu 'bermain' dengan thermostat aircon anda kerana ianya sangat sensitif. Kos untuk membaikinya agak mahal. Oklah..berjumpa lagi lain arena post.. Selamat memandu dari Mat kriss dan para pekerja Kriss Auto
Rujukan : http://krissauto.blogspot.com/2011/03/tips-aircond.html
* Terima kasih pada blog-blog tersebut kerana memanfaatkan kepakaran. SE tumpang salin :)
Mat harap semua pembaca sihat-sihat hendaknye.. Mat dalam bulan ni agak sibuk di bengkel sampai tak sempat nak update blog ni. nak masukkan cerita bengkel, gambar pulak tak upload..so kat sini mat just nak kita berkongsi info tentang aircond kereta atau penyaman udara dalam bahasa Melayunye..hehehe. Sistem aircon kereta berfungsi menggunakan gas yang dimampatkan oleh compressor. Gas ini akan mengalir melalui cooling coil yang berada di dalam kabin kereta dan blower akan meniup angin melalui cooling coil ini dan mengeluarkan angin yang sejuk. Selepas itu gas ini perlu disejukkan kembali dan akan melalui radiator kondenser yang akan menyejukkan gas tersebut. Begitulah secara asasnya bagaimana aircon kereta berfungsi. Ada berbagai masalah yang biasanya timbul akibat daripada kerosakkan peralatan aircon. 1. Angin panas atau aircon tak sejuk. Perkara ini terjadi kerana beberapa kerosakan. Sebaiknya periksa kandungan gas aircon kita dengan melihat tingkap di atas penapis gas aircon (botol berwarna perak yang mempunyai bahagian kaca di atas) Kalau anda nampak ada buih, maksudnya gas masih ada. Jadi kerosakan bukan disebabkan kebocoran. Pasangkan aircon. Perhatikan kipas di depan radiator kondenser. Sekiranya kipas ini tidak bergerak. Maksudnya kipas itu rosak dan perlu di tukar. Saya cadangkan dapatkan kipas terpakai daripada kedai potong kerana harganya lebih murah (lebih kurang RM100-RM150). Sekiranya kipas bergerak tetapi pergerakannya tidak laju, kipas itu perlu juga di tukar. Sekiranya kipas bergerak laju dan aircon masuh tidak sejuk, biar aircon terpasang dan perhatikan salah satu paip yang menyalurkan gas aircon. Sekiranya anda nampak, bintik-bintik air mula kelihatan maka aliran gas daripada kompressor ke cooling coil elok. Tapi airon masih tak sejuk, besar kemungkinan, injap yang mengawal kemasukkan gas ke dalam cooling coil tersumbat atau rosak. Untuk menukar injap ini cooling coil perlu di buka dan gas perlu dibuang dan saya cadangkan buat service aircon sekaligus. 2. Aircon tak cukup sejuk. Perkara ini biasanya berlaku kepada kereta-kereta yang diimport sepenuhnya (CBU) atau selepas aircon diservice. Tiada kerosakan sebenarnya kerana suhu aircon di kawal oleh satu suis yang meng 'on'kan dan meng'off'kan aircon kita secara automatik. Minta mekanik melaraskan suis ini supaya aircon lebih lama 'on'. 3. Dalam perjalanan jauh, selepas beberapa ketika, aircon tak sejuk. Perkara ini berlaku kerana suis yang mengawal 'on' dan 'off' aircon tidak dapat berfungsi dengan baik atau injiap yang mengawal gas masuk ke dalam cooling coil rosak menyebabkan kemasukkan gas ke dalam cooling coil berlebihan dan menjadikan cooling coil beku atau ais terjadi hinggakan menghalang pengaliran gas keluar dan menyebabkan hanya sebahagian cooling coil yang sejuk dan sebahagian lagi panas. Sekiranya ini terjadi, berhentikan kereta anda selama beberapa ketika (sehingga tiada lagi ais di paip gas) dan laraskan thermostat ke suhu yang paling kurang sejuk. Sekiranya berlaku lagi, maksudnya, injap atau suis aircon anda perlu di tukar. 4. Air menitik. Perkara ini berlaku disebabkan seperti perkara '3' di atas. 5. Angin aircon berbau busuk. ini berlaku kerana terdapat angin luar yang masuk ke dalam sistem saluran angin aircon kerta anda atau aircon anda telah terlalu lama tidak diservice hingga menyebabkan semua habuk dan basah telah berkulat dan mengeluarkan bau busuk. 6. Asap putih keluar Sebenarnya asap putih itu adalah kotoran dan wap air yang terjadi. kerana gas terlalu sejuk. Sebabnya adlah seperti di '3'. 7. Corong keluar angin aircon berminyak. Jika ini berlaku, maksudnya cooling coil anda telah mengalami kebocoran dan lama kelamaan gas akan habis dan angin aircon akan panas. Berdasarkan pengalaman saya, saya cadangkan aircon diservice setiap setahun setengah atau dua tahun dan untuk perjalanan jauh di highway, jangan laraskan thermostat pada suhu tersejuk kerana ini akan merosakkan injap cooling coil. Dan untuk pengguna kereta buatan Malaysia, jangan terlalu 'bermain' dengan thermostat aircon anda kerana ianya sangat sensitif. Kos untuk membaikinya agak mahal. Oklah..berjumpa lagi lain arena post.. Selamat memandu dari Mat kriss dan para pekerja Kriss Auto Solution. Bye. Copy and WIN : http://ow.ly/KfYkt
Copy and WIN : http://ow.ly/KfYkt
Salam semua.. Mat harap semua pembaca sihat-sihat hendaknye.. Mat dalam bulan ni agak sibuk di bengkel sampai tak sempat nak update blog ni. nak masukkan cerita bengkel, gambar pulak tak upload..so kat sini mat just nak kita berkongsi info tentang aircond kereta atau penyaman udara dalam bahasa Melayunye..hehehe. Sistem aircon kereta berfungsi menggunakan gas yang dimampatkan oleh compressor. Gas ini akan mengalir melalui cooling coil yang berada di dalam kabin kereta dan blower akan meniup angin melalui cooling coil ini dan mengeluarkan angin yang sejuk. Selepas itu gas ini perlu disejukkan kembali dan akan melalui radiator kondenser yang akan menyejukkan gas tersebut. Begitulah secara asasnya bagaimana aircon kereta berfungsi. Ada berbagai masalah yang biasanya timbul akibat daripada kerosakkan peralatan aircon. 1. Angin panas atau aircon tak sejuk. Perkara ini terjadi kerana beberapa kerosakan. Sebaiknya periksa kandungan gas aircon kita dengan melihat tingkap di atas penapis gas aircon (botol berwarna perak yang mempunyai bahagian kaca di atas) Kalau anda nampak ada buih, maksudnya gas masih ada. Jadi kerosakan bukan disebabkan kebocoran. Pasangkan aircon. Perhatikan kipas di depan radiator kondenser. Sekiranya kipas ini tidak bergerak. Maksudnya kipas itu rosak dan perlu di tukar. Saya cadangkan dapatkan kipas terpakai daripada kedai potong kerana harganya lebih murah (lebih kurang RM100-RM150). Sekiranya kipas bergerak tetapi pergerakannya tidak laju, kipas itu perlu juga di tukar. Sekiranya kipas bergerak laju dan aircon masuh tidak sejuk, biar aircon terpasang dan perhatikan salah satu paip yang menyalurkan gas aircon. Sekiranya anda nampak, bintik-bintik air mula kelihatan maka aliran gas daripada kompressor ke cooling coil elok. Tapi airon masih tak sejuk, besar kemungkinan, injap yang mengawal kemasukkan gas ke dalam cooling coil tersumbat atau rosak. Untuk menukar injap ini cooling coil perlu di buka dan gas perlu dibuang dan saya cadangkan buat service aircon sekaligus. 2. Aircon tak cukup sejuk. Perkara ini biasanya berlaku kepada kereta-kereta yang diimport sepenuhnya (CBU) atau selepas aircon diservice. Tiada kerosakan sebenarnya kerana suhu aircon di kawal oleh satu suis yang meng 'on'kan dan meng'off'kan aircon kita secara automatik. Minta mekanik melaraskan suis ini supaya aircon lebih lama 'on'. 3. Dalam perjalanan jauh, selepas beberapa ketika, aircon tak sejuk. Perkara ini berlaku kerana suis yang mengawal 'on' dan 'off' aircon tidak dapat berfungsi dengan baik atau injiap yang mengawal gas masuk ke dalam cooling coil rosak menyebabkan kemasukkan gas ke dalam cooling coil berlebihan dan menjadikan cooling coil beku atau ais terjadi hinggakan menghalang pengaliran gas keluar dan menyebabkan hanya sebahagian cooling coil yang sejuk dan sebahagian lagi panas. Sekiranya ini terjadi, berhentikan kereta anda selama beberapa ketika (sehingga tiada lagi ais di paip gas) dan laraskan thermostat ke suhu yang paling kurang sejuk. Sekiranya berlaku lagi, maksudnya, injap atau suis aircon anda perlu di tukar. 4. Air menitik. Perkara ini berlaku disebabkan seperti perkara '3' di atas. 5. Angin aircon berbau busuk. ini berlaku kerana terdapat angin luar yang masuk ke dalam sistem saluran angin aircon kerta anda atau aircon anda telah terlalu lama tidak diservice hingga menyebabkan semua habuk dan basah telah berkulat dan mengeluarkan bau busuk. 6. Asap putih keluar Sebenarnya asap putih itu adalah kotoran dan wap air yang terjadi. kerana gas terlalu sejuk. Sebabnya adlah seperti di '3'. 7. Corong keluar angin aircon berminyak. Jika ini berlaku, maksudnya cooling coil anda telah mengalami kebocoran dan lama kelamaan gas akan habis dan angin aircon akan panas. Berdasarkan pengalaman saya, saya cadangkan aircon diservice setiap setahun setengah atau dua tahun dan untuk perjalanan jauh di highway, jangan laraskan thermostat pada suhu tersejuk kerana ini akan merosakkan injap cooling coil. Dan untuk pengguna kereta buatan Malaysia, jangan terlalu 'bermain' dengan thermostat aircon anda kerana ianya sangat sensitif. Kos untuk membaikinya agak mahal. Copy and WIN : http://ow.ly/KfYkt
Copy and WIN : http://ow.ly/KfYkt
Tips Aircond Salam semua.. Mat harap semua pembaca sihat-sihat hendaknye.. Mat dalam bulan ni agak sibuk di bengkel sampai tak sempat nak update blog ni. nak masukkan cerita bengkel, gambar pulak tak upload..so kat sini mat just nak kita berkongsi info tentang aircond kereta atau penyaman udara dalam bahasa Melayunye..hehehe. Sistem aircon kereta berfungsi menggunakan gas yang dimampatkan oleh compressor. Gas ini akan mengalir melalui cooling coil yang berada di dalam kabin kereta dan blower akan meniup angin melalui cooling coil ini dan mengeluarkan angin yang sejuk. Selepas itu gas ini perlu disejukkan kembali dan akan melalui radiator kondenser yang akan menyejukkan gas tersebut. Begitulah secara asasnya bagaimana aircon kereta berfungsi. Ada berbagai masalah yang biasanya timbul akibat daripada kerosakkan peralatan aircon. 1. Angin panas atau aircon tak sejuk. Perkara ini terjadi kerana beberapa kerosakan. Sebaiknya periksa kandungan gas aircon kita dengan melihat tingkap di atas penapis gas aircon (botol berwarna perak yang mempunyai bahagian kaca di atas) Kalau anda nampak ada buih, maksudnya gas masih ada. Jadi kerosakan bukan disebabkan kebocoran. Pasangkan aircon. Perhatikan kipas di depan radiator kondenser. Sekiranya kipas ini tidak bergerak. Maksudnya kipas itu rosak dan perlu di tukar. Saya cadangkan dapatkan kipas terpakai daripada kedai potong kerana harganya lebih murah (lebih kurang RM100-RM150). Sekiranya kipas bergerak tetapi pergerakannya tidak laju, kipas itu perlu juga di tukar. Sekiranya kipas bergerak laju dan aircon masuh tidak sejuk, biar aircon terpasang dan perhatikan salah satu paip yang menyalurkan gas aircon. Sekiranya anda nampak, bintik-bintik air mula kelihatan maka aliran gas daripada kompressor ke cooling coil elok. Tapi airon masih tak sejuk, besar kemungkinan, injap yang mengawal kemasukkan gas ke dalam cooling coil tersumbat atau rosak. Untuk menukar injap ini cooling coil perlu di buka dan gas perlu dibuang dan saya cadangkan buat service aircon sekaligus. 2. Aircon tak cukup sejuk. Perkara ini biasanya berlaku kepada kereta-kereta yang diimport sepenuhnya (CBU) atau selepas aircon diservice. Tiada kerosakan sebenarnya kerana suhu aircon di kawal oleh satu suis yang meng 'on'kan dan meng'off'kan aircon kita secara automatik. Minta mekanik melaraskan suis ini supaya aircon lebih lama 'on'. 3. Dalam perjalanan jauh, selepas beberapa ketika, aircon tak sejuk. Perkara ini berlaku kerana suis yang mengawal 'on' dan 'off' aircon tidak dapat berfungsi dengan baik atau injiap yang mengawal gas masuk ke dalam cooling coil rosak menyebabkan kemasukkan gas ke dalam cooling coil berlebihan dan menjadikan cooling coil beku atau ais terjadi hinggakan menghalang pengaliran gas keluar dan menyebabkan hanya sebahagian cooling coil yang sejuk dan sebahagian lagi panas. Sekiranya ini terjadi, berhentikan kereta anda selama beberapa ketika (sehingga tiada lagi ais di paip gas) dan laraskan thermostat ke suhu yang paling kurang sejuk. Sekiranya berlaku lagi, maksudnya, injap atau suis aircon anda perlu di tukar. 4. Air menitik. Perkara ini berlaku disebabkan seperti perkara '3' di atas. 5. Angin aircon berbau busuk. ini berlaku kerana terdapat angin luar yang masuk ke dalam sistem saluran angin aircon kerta anda atau aircon anda telah terlalu lama tidak diservice hingga menyebabkan semua habuk dan basah telah berkulat dan mengeluarkan bau busuk. 6. Asap putih keluar Sebenarnya asap putih itu adalah kotoran dan wap air yang terjadi. kerana gas terlalu sejuk. Sebabnya adlah seperti di '3'. 7. Corong keluar angin aircon berminyak. Jika ini berlaku, maksudnya cooling coil anda telah mengalami kebocoran dan lama kelamaan gas akan habis dan angin aircon akan panas. Berdasarkan pengalaman saya, saya cadangkan aircon diservice setiap setahun setengah atau dua tahun dan untuk perjalanan jauh di highway, jangan laraskan thermostat pada suhu tersejuk kerana ini akan merosakkan injap cooling coil. Dan untuk pengguna kereta buatan Malaysia, jangan terlalu 'bermain' dengan thermostat aircon anda kerana ianya sangat sensitif. Kos untuk membaikinya agak mahal. Oklah..berjumpa lagi lain arena post.. Selamat memandu dari Mat kriss dan para pekerja Kriss Auto Solution. Bye. Copy and WIN
loading...

0 Response to "4 TUTORIAL TIPS SERVIS DAN MENJAGA PENYAMAN UDARA KERETA"

Post a Comment

facebook KLIK PANGKAH 2 KALI UNTUK TUTUP Button Close
fx khairol: #headlineatas { opacity:1.0; height:auto; width:auto; position:absolute; top:380px; left:85px; align:center; border-bottom:1px #005094 solid; border-bottom:0px blue solid; color:#333; padding:0px; z-index:1001; font-size:13px;}
facebook KLIK PANGKAH 2 KALI UNTUK TUTUP Button Close